Thursday, August 7, 2008

Wederopbouw / Reconstruction

Onlangs heb ik een grafisch ontwerper uit Amsterdam een rondleiding gegeven langs een aantal markante gebouwen uit onze Rotterdamse Wederopbouw periode.
Recently I took a graphic designer from Amsterdam on a tour of significant Rotterdam post-war architecture.

We begonnen onze tocht bij het Bouwcentrum aan het Weena. Het oudste gedeelte van het complex (het zestienhoekig centrale gebouw van architect Joost Boks uit 1946) ligt nu gedeeltelijk verscholen achter diverse uitbreidingen.
We started at the Bouwcentrum. The oldest part of complex (the sixteensided building which was designed by architect Joost Boks in 1946) is now partially hidden by several extensions.


Het Bouwcentrum zoals het er vlak na de oorlog uit zag. Het deed dienst als expositieruimte en informatiecentrum over bouwmaterialen en -technieken die van belang werden geacht voor de na-oorlogse wederopbouw.
The Bouwcentrum as it looked right after the war. It was used as an exhibition hall and information centre for buildingmaterials and -techniques considered to be importante for the post-war reconstruction.



De uitbreiding uit 1955 op de hoek van Diergaardesingel en Weena. Het wandrelief in siermetselwerk van beeldhouwer Henry Moore werd gemaakt in opdracht van de Verenigde Nederlandse Baksteenfabrikanten.
The 1955 extension with a brick relief by sculptor Henry Moore was commissioned by the association of Dutch brick manufacturers.





Handgrepen met logo op de toegangsdeuren van concertgebouw De Doelen uit 1966 aan het Schouwburgplein
Doorhandles with logo of 1966 concertbuilding De Doelen


De stijlvol gerenoveerde hoek van Kruiskade en Lijnbaan, waar voorheen bioscoop 'Lumiere' zat.
The tastefully renovated corner of Kruiskade and Lijnbaan, that used to be movie-theatre 'Lumiere'.


'Lumiere' zoals het er in de jaren '60 uit zag.
'Lumiere' as it looked in the 60's


Tegenover de 'Lumiere' zat bioscoop 'Thalia' uit 1955. Vroeger een van de prachtigste theaters van Rotterdam, het tegenwoordige 'Beurscafe' oogt helaas weinig florissant.
The 1955 cinema 'Thalia' was situated opposite 'Lumiere'. Once one of the most beautiful movie theatres in Rotterdam, the current 'Beurscafe' is unfortunately far from attractive.


Behalve de Spoetnik-achtige lamp is bijna niets van het originele interieur intact gehouden.
Apart from the Sputnik-type lamp, almost nothing of the original interior was kep intact.


Het gevelplastiek 'zwevende vrouw' van beeldhouwer Carel Kneulman is opgebouwd uit prefab betonplaten. Geinspireerd door Picasso's Guernica, het Spaanse dorp dat (net als Rotterdam) door Duitse bommenwerpers vernietigd was.
Sculpture by Carel Kneulman was inspired by Picasso's Guernica, the Spanish village that was destroyed by German bombers (just like Rotterdam was).


De ingang aan de Kruiskade van het Hilton Hotel uit 1964 (architecten Maaskant en De Vlaming), met een decoratieve glasgevel van Joop van den Broek.
The entrance of the 1964 Hilton Hotel (architects Maaskant and De Vlaming), with a decorative glass facade by Joop van den Broek.



De sculpturale glazen achterwand van Joop van den Broek in de lobby van het Hilton verbeeldt de verwoesting en wederopbouw van Rotterdam.
The sculptural glass facace by Joop van den broek in the lobby of the Hilton depicts the destruction and reconstruction of Rotterdam




Baksteenmozaiek 'Vogels' van Jan Bezemer uit 1960, op de hoek van Coolsingel en Kruiskade.
1960 Brick mosaic 'Birds' by Jan Bezemer


Frivole Franse balkonnetjes op de Meent
Frivolous French balconies


Het Pannekoekenhuis op het pleintje bij Pannekoekstraat / Meent. Te oordelen aan de foeilelijke reclameborden lijkt de exploitant zich helaas niet bewust te zijn van het feit dat zijn zaak gehuisvest is in Rotterdams enige gebouw in 'Googie'-stijl.
The pancake-house at the Meent. Judging by the ugly signage the owner unfortunately doesn't seem to realise his restaurant is situated in the only building in Rotterdam that could be characterised as 'Googie' style.


Hetzelfde gebouwtje, toen koffiehuis 'Bongers', zoals het er uit zag in de jaren '50. Zover ik heb kunnen achterhalen is het in 1954 ontworpen door architect Harry Nefkens, maar aarzel niet om me te corrigeren als ik het verkeerd heb!
The same structure, then 'Bongers' tearoom', as it used to look in the fifties. I believe it was designed in 1954 by architect Harry Nefkens, but please correct me if I'm wrong!


Fraai geconstrueerde balkons op de Pannekoekstraat.
Beautifully constructed balconies at the Pannekoekstraat.


Mozaiekwand in het trappenhuis van een van de lijnbaan flats van architect Maaskant uit 1958.
Mosaic wall in the staircase of one of the Lijnbaan flats by architect Maaskant from 1958.



Hoogst expressief mozaiek op de zijgevel van juwelier Brunott aan de Karel Doormanstraat.
Highly expressive mosaic on the facade of jeweller Brunott on the Karel Doormanstraat.


Wednesday, June 18, 2008

ben ik weer / I'm back

Dit kwam ik de afgelopen maanden zoal tegen in Delft (voor wie daar nog nooit het legermuseum bezocht heeft: een absolute aanrader voor een regenachtige dag), Amsterdam en Groningen.

Here are some of the things I encountered in the past few months in Delft (for those of you who never visited the army-museum there: it's highly recommendable for a rainy day), Amsterdam and Groningen.

Delft:
















Amsterdam:














Groningen:









Friday, February 8, 2008

garderobe / wardrobe

Dit garderobemeubel heb ik onlangs ontworpen voor een particulier in Delft. Het biedt ruimte aan jassen van verschillende lengtes, heeft twee schoenenlades en diverse vakken voor hoeden en handschoenen.

Recently I designed this hat-and-coat stand for a family in Delft. It accomodates different length coats, has two shoe-drawers and various compartments for hats and gloves.





Friday, August 24, 2007

wereldwijd / worldwide

Een aantal fascinerende afbeeldingen van wereldkaarten en globes die ik tegenkwam bij het opruimen van mijn digitale plaatjesarchief.
Some fascinating pictures of worldmaps and globes I encountered when I was cleaning up my digital archive.

Logo van de wereldtentoonstelling in New York, 1964.
Logo of the World's Fair in New York, 1964.


De 'Unisphere', het symbool van de wereldtentoonstelling van 1964. Het 12 verdiepingen tellende stalen bouwwerk werd ontworpen door Peter Muller-Munk Associates en geplaatst op dezelfde fundamenten waar voorheen een andere gigantische bol stond (de 'Perisphere' uit 1939).
The 'Unisphere'. symbol of the 1964 World's Fair. The 12 storey steel structure was designed by Peter Muller-Munk Associates and stood on the same foundations that previously supported another giant sphere (the 'Perisphere' of 1939).


Ansichtkaart uit de jaren '30 van het interieur van de Pan American Airlines passagiersterminal in Miami, Florida. Op de enorme globe konden reizigers hun route uitstippelen.
1930's postcard of the interior of the Pan American Airlines passenger terminal in Miami, Florida. The huge globe allowed for passengers to plan their route.


Jaren '50 interieur van de Pan Am terminal in Havana, Cuba. De muurschildering toont Pan Am vliegtuigen die de hele wereld overvliegen.
The 1950's interior of the Pan Am terminal in Havana, Cuba. The mural depicts Pan Am aircraft flying all around the world.


Wandsculptuur van een wereldkaart in het kantoor van een Britse vliegtuigmaatschappij in Beverly Hills, Californië. Architecten Risley & Gould, 1961.
Wall-sculpture of a world map in the office of a British airline company in Beverly Hills, California. Architects Risley & Gould, 1961.


Achterwand met wereldkaart in een reisbureau in het midden-oosten (waarschijnlijk jaren '60, locatie onbekend).
Back wall with world map at a travel agency's somewhere in the middle east (probably 1960's, location unknown).


Wanddecoratie van wereldkaart van geglazuurde tegels (locatie onbekend, waarschijnlijk Zuid-Amerika).
Walldecoration of a world map, made of glazed tiles (location unknown, probably South-American).


Logo van Holiday Inn ("The World's Innkeeper").
Logo of Holiday Inn ("The World's Innkeeper").


Decorontwerper Ken Adam gebruikte veelvuldig een wereldkaart als achtergrond voor de 'slechterikken' in de James Bond films, als symbool van hun zucht naar wereldheerschappij.
Set designer Ken Adam frequently used a world map as a back drop for the 'bad guys' in the James Bond Movies, as a symbol for their strive towards world domination.


Nog een ontwerp van Ken Adam: de 'War Room' in de film Dr. Strangelove van Stanley Kubrick uit 1964. De knipperlichtjes op de strategische kaart laten de voortgang zien van de bommenwerpers op weg naar hun Russische doelen.
Another set design by Ken Adam: the 'War Room' in the 1964 movie Dr. Strangelove by Stanley Kubrick. The blinking lights on the strategic world map indicate the progress of the bomber planes towards their Russian targets.


Installatie van kunstenaar Paul Hendrikse uit 2001, waarin afgepeld behang een wereldkaart vormt.
A 2001 Installation by artist Paul Hendrikse, in which peeled off wallpaper depicts a world map.


Installatie uit 1996 van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei; een driedimensionale wereldkaart opgebouwd uit katoen, nylon en hout.
1996 Installation by Chinese artist Ai Wei Wei; a three dimensional world map build of cotton, nylon and wood.